Със сигурност светът
на средновековието е бил пълен със
загадки и опасности, но въпрек и това
не му е липсвало съзнание за
ред.Обикновените мъже и жени може би
не са разбирали, как суровата
действителност на тяхното съществуване
е била подчинена на големият
благотворителен план на вселената,
но те не са се съмнявали в съществуването
на такъв план. Техните свещеници са
били в състояние да опишат този план,
макар и не рационален, но поне
взаимосвързан, с помоща на шепа изведени
принципи,. Било е време, когато
информацията е помагала на хората да
решават неотложните проблеми на
техният живот, като по този начин те
са разширявали знанията си за физическата
и социална среда. Истина е, че в
средновековието е имало оскъдност на
информация, но имено тази оскъдност
е правела информацията важна и
нужна/полезна.
Това започнало да се
променя, както всеки знае, в късният
15. век, когато един златар от Майнц на
име Гутенберг превърнал една стара
винена преса в печатарска машина и с
това предизвикал това, което днес
наричаме информационен бум. 40 години
след откриването на печатането,
печатарски преси имало в сто и десет
града в над шест страни. 50 години
по-късно били отпечатани повече от 8
милиона книги и почти всички били
изпълнени с информация, която дотогава
била недостъпна за повечето хора.
Нищо не би било по
заблуждаващо от наблюдението, че
компютарните технологии са предизвикали
епохата на информацията. Печатната
преса е дала началото на това и от
тогава не можем да се освободим от
нея. Но това,което започнало, като един
поток от нужна информация, междувременно
се превърнало в потоп.
От милиони извори по
цялото земно кълбо, чрез всички възможни
средства – светлинни вълни, етерни
вълни, телексни ленти, банки с данни,
телефонни жици, телевизионни кабели,
сателити, печатни машини се сипе
информация. При това на всяка възможна
форма на памет – на хартия, на видео
и аудио ленти, на плочи, филми и силициеви
чипове – се съдържа едно много по-голямо
количество информация, готово за
изтегляне/повикване.
|
Информационните технологии на 20 век поставиха старият проблем за информацията на дневен ред: Докато по-рано хората са търсели информация, за да се справят с взаимовръзките в техният реален живот, днес те намират контекстове, в които иначе безполезната информация, би могла да се приложи, като струваща ни се полезна. Кръстословицата, която се появила малко след като телеграфа пуснал модерният информационен потоп и се превърнала в едно популярно средство за убиване на времето, е един такъв псевдо контекст за ненужни факти; коктейл -партито друг такъв, както и викторините по радиопредаванията през тридесетте и четиридесетте години и модерните подобни телевизионни игри. Тази тенденция е намерила своя може би най-екстремен израз в чудовищно успешната игра „ Trivial Pursuit „ ( игра подобна на „Стани богат“ и „Минута е много“ бел. От преводача) |
Всички тези феномени дават отговор
на въпроса: „ Какво трябва да правя с
неща, които нямат взаимна връзка?“ И
като цяло/по принцип отговорът е винаги
един и същ: „Използвай ги за да убиеш
времето, за развлечение, забавлявай
се с тях“ С други думи, информационният
потоп ражда/създава псевдоконтексти,
и псевдоконтекстите се преобразяват
в развлечение, като при това все повече
задълбочават пропаста между информацията
и смисленото поведение. |
Информационният потоп води и до едно
нарастващо чувство на безсилие.
Новинарските емисии ни осведомяват
за проблеми в Близкият Изток, Северна
Ирландия, Югославия. Ние слушаме за
разрушаването на озонови слой и за
унищожаването на горите. Очаква ли се
сега от нас да предприемем нещо?
Повечето от нас не могат да бъдат
активни при решаването на такива
проблеми. |
И така в нас расте едно усещане за
пасивност и неспособност, което
неминуемо завършва в един засилен
интерес към собствената персона.
Когато не си в състояние да изправиш
нещо в света, най-малкото можеш да
промениш нещо в себеси. Можеш да
отслабнеш, да си боядисаш косите, можеш
да промениш формата на собственият
си нос или големината на гърдите си. |
От това, че познаваш и знаеш хиляди
неща и не си в състояние да им повлияеш,
расте един уникален егоизъм. Даже
по-лошо: Повечето хора все още вярват,
че информацията и все повече информацията
е това, от което хората преди всичко
се нуждаят. Информацията обрасува
основата на всички наши усилия за
решаването на проблемите. |
Обаче нашите наистина сериозни
проблеми произлизат не от това, че
хората се разпореждат/разполагат с
недостатъчна информация. Когато се
задава ядрена катастрофа, това не е
заради незадоволителна информация
. Когато семействата се разрушават,
когато със деца се злоупотребява,
когато растящата престъпност тероризира
един град, когато начинът на възпитание
се оказва безсилен, това не е заради
липса на информация, а защото не сме
развили достатъчно съзнание, кое е
смислено и значимо. |
За да развият такова съзнание, хората
се нуждаят от един достоверен „разказ“.
Под „ разказ“ разбирам една история
за историята на човечеството, която
дава значение на миналото, обяснява
настоящето и дава ориентири за бъдещето.
Една история, чиито принципи биха
помогнали на една култура да организира
своите институции, да развие идеали,
и да придаде авторитет на нейното
поведение. Информацията , като такава
не е разказ и тя прикрива в настоящата
ситуация само обстоятелството, че
повечето хора не вярват в някакъв
разказ. |
Без разкази за трансцедентният
произход никоя култура не може
действително да се развива/процъфтява
и да има силата да помага на хората,
както при пресяването и преценяването
на информацията, така и при решаването,
какво знание/познание все още им
липсва.
Найл Постман
|
вторник, 19 март 2013 г.
ИНФОРМИРАМЕ СЕ ДО СМЪРТ
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар