сряда, 1 май 2013 г.

ДЕБАТ ВЪРХУ ТЕОДИЦЕЯТА II част- Калин Янакиев





Вслушайте се и вие в сърцата си и кажете чули, прочели, преживяли историите на Иван Карамазов какво чувствате вие? Какво вика сърцето ви? „Не искам вика то не искам да приема, че това се е случило!" Поставете сърцето си на мястото на майчиното сърце и си представете, че идва някой и казва: „Но детето ти е спасено, то е в рая, жено, в рая е ето, виж! Какво ис­каш повече?" „Искам ще каже майката то да си беше тук при мен, да имаше много, много по-малко, но онова, което го отведе в рая да не му се бе случило. Примиря­вам се и съм благодарна, че то не е мъртво, благодаря, че то се радва, но не се примирявам с онова, което видях с очите си. За него и днес искам отговор!" И това съвсем няма да е само майчин егоизъм. Защото майката не рев­нува от Бога, не иска по-малко блаженство за детето си, тя иска само едно това блаженство да не бе „купено" със страданието му. Можете ли да накарате майката да извика „осанна" не на Спасителя, а на Твореца и Промислителя, след случилото се пред очите и, можете ли дори ако непосредствено, лице в лице и покажете рая, който увечнчава Промисъла? Не, тя няма да каже „осан­на" на Промислителя, тя ще каже на същия Промислител, Който люлее детето и в славата Си: „Защо, защо допусна да мине то през този ужас?"

Е, и аз питам същото.

И в тази връзка ми идва на ум още нещо. Ако дойде при мен ангел от небето и ми рече: „Човече, понеже това е светът, светът, който отначало падна в грях чрез Адама, а в него злото и страданията са неотменима реалност, която се възмездява едва в последния Божи Съд то аз ти казвам: единственият начин случилото се с де­чицата да не се бе случило е те нивга да не се бяха раждали, ти техният родител нивга да не се бе раждал, дедите ти никога да не се бяха раждали, накратко це­лият този свят изобщо да не бе сътворяван. И тъй, кое избираш ти светът да не бе сътворяван, или да бе той сътворен, в него да се бе случило случилото се и после, то да бъде възмездено в рая?" Ако, казвам, сам ангел от "небето ми зададе този въпрос, какво бих му отговорил аз?

 Ако бях просто богослов богослов знаещ догматите на вярата, аз би трябвало, разбира се, да му отвър­на: „Нека този свят да бъде сътворен, нека бъде сътво­рен, въпреки че той може да падне и ще падне и в него ще се случат историите, разказани от Иван Карамазов. Щом Бог, който всичко предвижда, е избрал да го сът­вори при това условие, избрал е макар че според също­то условие на дечицата им е съдено да пострадат и аз решавам както Бог. По-добре е дечицата да се родят, въпреки че ще бъдат умъртвени и едва после ще идат в рая. Не смея да кажа, че предпочитам този свят съвсем да не би бил. Не мога, защото това ще значи да предпо­чета онова, що Сам Бог не е предпочел и не го е предпо­чел, макар че е предвидил какво ще се случи в създаде­ния от Него свят." Така бих отвърнал аз, ако бях единст­вено богослов пред ангела.

Но ако аз бях освен богослов, още и човек със сърце човек, който би могъл да се окаже родителят на едно от онези измъчени дечица помислете и ми кажете как бих отговорил аз на същия този въпрос на ангела? Бих ли могъл уверено и без смущение да кажа: „Да, нека то­зи свят да се създаде този именно, който ще падне в грях, в който моето детенце ще се роди, ще ми се смее, ще протяга ръчички, докато един ден дойде завоевател и докато то, невинното, се усмихва нему ще го съсече с ятагана си в скута ми, в моя собствен скут." Струва ми се, че не бих могъл никога да изрека подобни думи. И, следователно, ако се вслушам в сърцето си, аз не бих могъл тъй лесно да отвърна на въпроса на ангела.

Но ако аз бих могъл нека съвсем фантастично да си го представим да имам предчувствие какво би мог­ло да се случи в този свят, за който ме питат за който ме питат дали е по-добре да бъде създаден или не то­гава аз първо бих запитал ангела: „Кажи ми преди да ти отговоря ще се роди ли в този свят едно момченце, ко­ето някой ден докато си играе ще нарани случайно една от хрътките на господаря си?" „Ще се роди" ще ми каже ангелът, който не може да лъже, и който възвестя­ва Божието предведение. „А ще се разгневи ли господа­рят му ще продължа аз и ще нареди ли да изведат детенцето една сутрин, заедно с майка му в полето, ще заповяда ли на детенцето да тича и ще насъска ли куче­тата си срещу него? Ще бяга ли детето, обезумяло от страх, ще го настигнат ли зверовете и ще го разкъсат ли те на парчета, докато майка му полудява от мъка и очи­те й се изпепеляват?" „Всичко това ще се случи ще ми отвърне ангелът. Ще се случи, но Господ е милос­тив и веднага след този ужас, Той ще вземе мъничката душица на момченцето и ще я прегърне в безбрежната Си благодат, за да я къпе в нея за вечни времена. Е, ка­жи, да бъде ли този свят?"

Какво ще отговоря аз тогава? Ще попитам ли като богослова без сърце: „Иска ли Бог да създаде такъв свят, та да се съглася и аз с Него?" Или ще извикам от дълбините на сърцето си: „Нека този свят никога да не бъде създаван, та да не се случи в него никога едно дете да бъде погубено по този начин и майка му да види това с очите си! Нека никога да не бъде създаван, въпреки предвиденото за ужаса райско въздаяние, защото раят няма да направи случилото се неслучило се, а аз не мога да се съглася то да се случи. И не разбирам, не разби­рам как Бог е решил да го създаде такъв!"

Но, драги ще ми кажат, такъв въпрос на теб не ти се поставя и не може да ти се постави. Ти не можеш да избереш този свят да не бъде сътворяван, защото той вече е сътворен и ти сам си част от него. А щом този свят вече е сътворен, това значи, че друг свят, освен то­зи свят този, казвам, в който Адам е съгрешил, в кой­то детенцето бе разкъсано пред очите на майка му, в който варваринът простреля с пищова си младенецът, протягащ ръчички към него няма. Няма и не може по­вече да се говори за друг свят. Не трябва ли именно по­ради това да благодариш за великото утешение, с което Бог ни е утешил утешил ни е, за този свят т. е. с това ни е утешил, че по незаслужена с нищо милост е изкупил греховете му, спасил е жертвите му и всичко е възмездил преизобилно по Правдата Си?

 - Да, отвръщам, знам добре, че такъв избор не може да ми се предостави, знам, че аз само фантазирам по повод на един вече невъзможен избор. Но аз знам, че на мен и днес неминуемо, от съвестта ми се поставя един друг въпрос, който гласи: „Кажи, като гледаш този единствен и вече неотменимо-станал свят; като си чул и си узнал какво вече се е случило в него на невинните де­чица как ти се струва добре ли е, че него го има или би било по за предпочитане него изобщо никога да не бе го имало, да не бе създаван въпреки че за него от века е предвидено Спасение и раз-решение накрая?" Въпро­сът е, значи мога ли по съвест да се съглася, че щом за този свят е предвидено Спасение на страдащите, щом е предвиден рай за умъртвените младенци, то ужасните истории, които са се случили в него, могат „да се преглътнат", може да се приеме тяхното допускане. Или пък напротив дори предвиденото от начало Божествено утешение, не може да оправдае тяхното допускане да се случат? Защото, при никакво условие не е по-добре едно детенце да претърпи ужасно мъчение.

Ето, този въпрос на съвестта, е въпрос, който не може да се избегне и на който не може да се отговори по друг начин освен от сърце.

Ако вярвам, ако твърдо вярвам в извършеното от Христа Спасение, което ще се из-пълни в края на време­ната примирявам ли се чрез това, че онези ужаси с де­чицата, са били допуснати? Да или не?


Ако вперя погледа на своята вяра единствено в рая, с който Бог увенчава този свят, ако държа в паметта си само откритото ми за тамошното блаженство, което е тъй огромно, че никое сърце на земята не би могло даже да го вмести, аз бих могъл от сърце да възкликна: „Каквото ще да се случва, нека се случи, щом Бог е при­готвил за него такъв Съд и такова утешение!" Но, каз­вайки това, аз тутакси трябва да се сепна; в сърцето си да се сепна. Какво казвам аз? Добре е, дето бе създаден този свят, този именно в който можеше да се случи и се случи разказаното от Иван Карамазов! Ако него го нямаше, ако той изобщо не бе създаден, нямаше да има кой да преживява онова блаженство, „което око не е виждало, ухо не е чувало и човеку на сърце не е идвало" (l.Kop. 2:9)Но... нямаше да бъде преживян и ужасът на онова детенце, заключено в отходното място, незнаещо как да се извини, оставено от мама и татко завинаги (поне в неговата наивна душичка завинаги). Нямаше да бъде преживяно, макар че и блаженството не щеше да му бъде дадено като утешение от Спасителя... Няма ли, ако хубавичко си представите, какво е изстрадало детето там, в онова страшно място, в ония безкрайни за него безкрайни часове, да възкликнете без повече мисли: „Щом това се е случило, по-добре е този свят нивга да не бе създаван! По-добре такова страдание нивга да не се бе налагало да бъде утешавано?"

Но... именно този свят, в който това се случи, Бог е сътворил. Ние виждаме, че няма друг свят. Има го само този в който тези истории са документирани, записани и съвсем не са измислени.

Ако сърцето ви съвсем спонтанно възклицава, че нищо не би ви накарало да предпочетете случването на този ужас пред неслучването му, не казвате ли вие, всъщност: „Предпочитаме небитието, предпочитаме всич­ко друго пред този свят, който Бог е сътворил!" Защото
-      това е Божият свят. Именно него, а не някой друг е сътворил Бог, именно него а не някой друг ако щете
-     е допуснал Бог. И ето именно него, Божият свят вие по съвест не можете да предпочетете, не можете да оп­равдаете дори в сравнение с небитието. Не можете да го предпочетете, щом знаете, че в него се е случила една от онези ужасяващи истории, разказани от Иван Карамазов. Въпреки че в този, в Божия свят, е предвидено от Господа-Спасителя, безконечното райско възмездие за преживяното от детето страдание вие все пак не може­хте да се съгласите да предпочетете него пред всичко друго, в което това просто не би се случило. Защото по-добре детенцето да не преживее ужаса да го разкъсат кучета пред очите на майка му, отколкото да го прежи­вее и да бъде взето от гробчето му при Господа.

Аз сам разбирам, че казвайки в сърцето си подобно нещо, стигам до абсурдно за вярващия противоречие. Стигам до противоречието да вярвам в пре-мъдрия всемогъщ и всеблаг Господ и същевременно да не мога р да се съглася с един Негов съществен акт със сътво­ряването на света, с този свят, който същия Господ е сътворил, допуснал и про-мислил в пред-ведението Си.

Но аз разбирам и нещо друго разбирам, че щом стигам до абсурдно за вярата си противоречие, значи съм длъжен да се върна назад. Аз не мога да приема, че вярата ми се заблуждава, щом тя е моя вяра, не мога, макар че с това не отричам a priori на съмнението си правото да е основателно съмнение. Нали след цялата борба до тук, аз видях недвусмислено, че напротив то е именно основателно съмнение. Какво ми остава, сле­дователно, освен, действително, да се върна и отново да изпитам вярата си, да изпитам още веднъж как тя отго­варя на съмнението ми, което има основание да се съм­нява. Да я изпитам и да я изпитвам додето тя не отго­вори на моето съмнение с отговор, който ще го удовлет­вори.

... И тъй, до тук имам поне едно нещо, което е на­пълно ясно за съвестта ми. Ако цената казвам аз ко­ято трябва да се плати за приготвеното Царство Божие, ако условието, за да бъде то дадено дори на малкото де­тенце е страданието на това детенце тук на земята, то това Царство, с цялото му блаженство не заслужава це­ната си. Не заслужава то както говори и Иван Карамазов „дори една-единствена детска сълзица".

Това разсъждение поне струва ми се е безспор­но. Та можем ли да кажем: „Колко е добре, колко е пре- мъдро, че бе допуснато детската душица да преживее ужаса на изоставеността, ужаса на осъдеността, на мъ­ката за да може тя, за всичко изстрадано, да получи блаженството, което Цял свят не може да вмести." Ние можем, разбира се, Да кажем: „Колко е премъдро, колко е милостиво, колко е утешително и възхитително, че ето това детенце, след ужасната си смърт е взето в рая, че там е утешено, оживотворено, щастливо безкрайно и ще бъде такова во веки веков!" Можем да кажем това, но ако, същевременно, тъй е наредено, че в райската радост на Богообщението, се влиза само при условие да се мине през зловонната дупка или варварския ятаган ние трябва да отречем като несправедлива и незаслужаваща одобрение тази наредба. Дори ако тя е Божия наредба. Ако повтарям в това огромно море от блаженство се влиза само през кървавите реки на детския ужас ние бихме били прави, извиквайки: „По-добре би било дете­то да бе оставено да проживее един посредствен, безоб­лачен живот на земята, да остарее и да умре изтощено от дни; нивга да не вкуси от рая и да не познае Бога, но и никога, никога да не преживее онзи ужас!"

Но когато у Достоевски Иван Карамазов разгоре­щено отхвърля подобна наредба, той удря всъщност по отворена врата. Защото никой истински християнин и никой богослов не може да твърди (а не може защото Бог никога не е нареждал така) че вечното блаженство в Царството Божие изисква чието и да било страдание. Вечното блаженство на Богообщението съвсем не е пос­тавено под непременното условие за преживяването на страдание. И, разбира се, любещия ни Господ би „пред­почел" ако можем да се изразим така въпросното блаженство да ни бъде дадено от Него направо и въоб­ще да не бъде „сетнешно", сиреч след преживени на зе­мята ужаси. Ако Бог дава на определени хора това бла­женство в преизобилие, то съвсем не е защото Той е по­лучил за него достатъчна и удовлетворяваща го „цена". Та за какво Му е Богу блаженството, та да го „пастри" и  да го „продава" за сълзи? За какво Му са Богу сълзи, та да ги изисква срещу Откровението на благостта Си? Напротив истината на вярата е в това, че ако Бог дава Своето блаженство в преизобилие тъкмо на невинните жертви, то е защото Той прави това от ревност. Прави го, тъкмо защото Той, всеблагият и всемилосърдният, не може да се примири, задето детенцето е било измъчено, задето сърчицето му се е пръснало. Всеблагият не може да се примири с това повече отколкото е непримирима с него нашата ленива и склонна към забрава съвест. Бог дава раят на измъченото детенце не защото е получил в сълзите му определената и пожелана от Него цена за рая, а защото желае да възмезди, да „покрие", да  „изглади" без-условно не-желаното от Него детско страдание. И тъкмо защото то е безусловно нежелано и нe­търпимо от Него, Бог е изпратил в света Самия Свой Единороден Син. Изпратил Го е защото отвека е поискал да облекчи „отрудените и обременените" (Мат.11:28), поискал е да осинови дечицата, които светът отхвърли. Той никога не е обременявал света с условия и страдания, та светът да заслужи Бога. Той е дал и до днес дава блаженство на жертвите, защото е Бог-Спасител на света. Той дава радост без край и я дава безкрайно на измъчените, защото... от века безкрайно не може да се примири с извършваното в света зло с това зло, че дечицата преживяват ужаса да бъдат изоставени, раз­късани, разстреляни. Ето защо както ни учи вярата вечното, райското блаженство за изстрадалите в света е по-скоро необходимо и дори дължимо от Правдата Божия възмездие за мъките им. Бог „иска милост, а не жертви" (   ) - това ни открива вярата.

Но ето въпреки всичко, тук има мъчнотия. Тук има дори нечуван „скандал" за съвестта на вярващия, който чете ужасяващите „случки" събрани от Иван Ка­рамазов.

Защото твърдя аз възмездието, всяко възмездие, възмездието по принцип е недостатъчно да ни утеши и удовлетвори за всичко. Казвам по принцип е недоста­тъчно т. е. независимо от характера и от количеството на благото, с което се възмездява. Да, възмездяването дори с безконечно, райско блаженство не ни удовлетво­рява в случая с измъчените дечица. И пак казвам не защото то е недостатъчно по количество (то е без-конеч- но) и не защото е небезупречно по характер (то е чист дар на жертвеното Божие Сърце) а просто защото възмездието, не прави нищо с претърпяното от дечицата с това, че то е претърпяно не ни примирява.

Ако казаното ви се струва максимализъм, пак ви призовавам да се поставите на мястото на онази нещас­тна майка, чието момченце бе разкъсано от кучетата пред очите й. Нима питам ако тя предварително, от цялото си сърце вярва, че Господ ще вземе и веднага ще вземе душицата на детето и при Себе Си, тази майка ще може спокойно да присъства на мъчението, на което подлагат рожбата и? Нима тя ще може да не страда, че я измъчват? Ето защо, казвам аз, когато майката, която, след смъртта на детето и утешават с рая, извика към Утешителя: „Бих искала рожбата ми да си беше при мен, вместо да е там, горе!" това не ще е елементарен майчин егоизъм, нито надмение пред Божия Промисъл за спасението на света, а просто това ще е фактът че и днес, и завинаги, тя не може да се примири, че детенце­то и преживя онзи ужас.

Следва тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар